Monday, October 09, 2006

Extremt högt och otroligt nära

Lika bra att köra igång med en gång med en bok tänkte jag...

Jag har nämligen just läst Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer. Den går snabbt att läsa och jag läste den nästan på en dag. För mig var den väldigt sorglig också.

Den handlar om Oscar Schell, 10 år, mycket lillgammal och "uppfinnare, smyckesdesigner, smyckestillverkare, amötrerentomolog, frankofil, vegan, origamist, pacifist, slagverkare, amatörastronom, datakonsult, amatörarkeolog, samlare av sällsynta mynt, fjärilar som dött en naturlig död, miniatyrkaktusar, Beatlessouvenirer, halvädelstenar och andra saker" Han har förlorat sin pappa i 9/11 attackerna mot World Trade center och berättelsen berättar om hur han hanterar sin sorg efter honom. Han hittar en nyckel i ett kuvert i en vas som det står Black på och Oscar blir helt besatt av att hitta den här Black och veta vart nyckeln går, och på sätt och vis ännu ha kvar sin pappa. Däremellan så är det också en berättelse om hans farfar och farmor.

Boken är också lite udda på ett sätt, vilket jag tyckte också gjorde den lite mera spännande; det finns flera sidor med bara en textrad, understrykningar, två sidor har en massa siffror när farfadern ringer och trycker på telefonknapparna för att tala (han talade nämligen inte) och jag antar att om man orkat gå igenom dem så stod det nog nåt, men det orkar man ju inte göra, fast nyfiken blev man nog. Och på ett annat ställe så blir texten tätare och tätare att till sist är det bara svarta sidor!

Jag tyckte väldigt bra om boken och det han skriver känns genuint och äkta. Helt klart recommendable!

3 Comments:

Blogger Orange said...

Den boken har jag i min "anteckningsbok med böcker jag vill läsa"... Har nån annan en sån bok? Jag började skriva titlar i den när jag läste om nån intressant bok i olika tidningar. Det är frustrerande bara att antalet olästa böcker bara ökar...

1:46 AM  
Blogger maria said...

Inte jag, jag är för ofokuserad för att föra listor över något just alls och jag har alltid för böcker jag vill läsa...

4:04 PM  
Blogger Enola said...

jag har en sk "önskelista" som jag ibland har lite böcker på som jag av olika anledning tycker verkar va intressanta eller vill komma ihåg. Försöker hålla den liten, men håller med, den fylls snabbare än jag läser...

6:52 PM  

Post a Comment

<< Home