Wednesday, October 11, 2006

Typ presentation

Jag tänkte att det kanske kunde vara på sin plats med en liten presentation så här i början. Jag brukar åtminstone tycka att det är lättare att läsa bok-, film- och musikrecensioner om jag vet något om personen som skriver...

Hej, jag heter Siv. Fyller 33 om ungefär en månad. Österbottning men bosatt i Åbo sedan 1992.

Jag har alltid älskat att läsa, i tonåren slukade jag precis allt jag kom över, från mammas Allers-romaner via sagan om Isfolket och Stephen King till Strindberg. Så började jag studera litteraturvetenskap, och det ha lett till att jag numera läser bara sånt som jag verkligen tycker om. Ingen måste-läsning här, jag orkar inte lusläsa bokrecensioner för att ha koll på vad som kommit ut och vad som är inne. Jag läser nästan enbart fantasy och science fiction, fömodligen har jag ett stort behov av verklighetsflykt.

Jag har också bibliotekarieutbildning, och det har lett till att jag numera aldrig lånar böcker. Bibliotekarier kan nämligen inte återlämna böcker i tid, och det skulle bli så dyrt med alla förseningsavgifter. Följden är ju att Lundia gör pengar på mitt behov av bokhyllor...

Jag kan inte och kommer aldrig att kunna säga vilken min favoritbok är, men några av mina favoritförfattare kan jag nämna: Neil Gaiman, Guy Gavriel Kay, Margaret Atwood (hon anser själv att hon inte skriver fantasy/SF, men jag är av annan åsikt), Connie Willis, Orson Scott Card och Stephen King.

1 Comments:

Blogger maria said...

Jättebra idé :-) Lite sådär som på AA-möten man ser på tv (Publiken: "Hej Siv!").
Jag måste ockå sno ihop en presentation...

1:19 PM  

Post a Comment

<< Home