Wednesday, October 11, 2006

en till presentation

Hej

Det här är svårt, jag har aldrig behövt presentera mej ur ett litteraturperspektiv tidigare så jag är inte så van. Jag är alltså Maria och mycket av det som Siv sa i sin presentation stämmer in även på mej: kommer från Österbotten, flyttade till Åbo 1992 och är kvar här ännu. Jag har studerat folkrätt och ekonomisk geografi och engelska och lite franska och en massa annat konstigt och jobbar nu som översättare. Jag har också alltid tyckt om att läsa och kommer från ett hus där det alltid funnits en massa böcker, så jag läste också allt jag kom över som tonåring. Från konstiga Allersromaner om folk som av någon outgrundlig anledning prompt måste gifta sig med sina bröder som sen inte alls visade sig vara deras bröder för båda två hade ju blivit förväxlade vid födseln (förstås!) och sega klassiker som välmenande släktingar kom med i julklapp till bibbans konstiga socialrealistiska-70-talsungdomsböcker. Och i något skede kom även jag till samma slutsats som Siv: det är inte värt att läsa sådant man inte tycker om, så sedan jag var typ 14 och av någon slags märklig pliktkänsla envist läste slut allt jag börjat på har jag stadigt blivit mer och mer och mer otålig. Nu köper jag inget om jag inte gillar de första tre meningarna.

Jag försökte fundera vad jag läser för typ av böcker, men vet inte riktigt. Förutom då att jag har en viss dragning till turkosa böcker och historier om angstande tonårsflickor så är det ganska blandat. Jag gillar Jeffrey Eugenides, Donna Tartt's Den hemliga historien och Sujata Massey och så är jag beroende av inredningstidningar. Plus då Brideshead Revisited som det var tal om här redan tidigare och Wuthering Heights. Plus en massa, massa annat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home