Wednesday, October 25, 2006

here we go again...

Jag tänkte att jag också skulle presentera mig (på allmänhetens begäran): jag heter Linda och bor just nu i Mariehamn, fast jag skulle helst bo någon annanstans. Jag kommer ursprungligen från Österbotten men jag har bott både i Lund och Åbo där jag har studerat engelska, historia och svenska.

Om man nu ska börja från början så var min favoritbilderbok Gyo Fujikawas Stora bilderboken, och då speciellt uppslaget där barnen hoppar i en lerpöl. Jag gillade också Pricken: en väldigt rörande berättelse och en prickig kanin som bor i en familj med bara vita kaniner. När jag blev äldre gillade jag Vitnos och sedan läste jag en massa Wahlströms. Jag brukar ännu läsa Wahlströms lite i smyg när jag är hemma i mitt gamla rum, gärna Jolly eller Chrystal Falls.

Jag har svårt att hitta en gemensam nämnare för de böcker som jag läser nu. jag vet inte riktigt hur jag ska klassificera dem. De ska ha ett tufft omslag och gärna handla om, typ, unga mänskor? Jag vet inte. Min favoritbok är i alla fall J.D. Salingers Catcher in the Rye. Den senaste bok jag läste var Gods in Alabama av Joshilyn Jackson- en mycket bra bok!

Jag har en viss dragning till djupa klassiker, men mest för att jag gillar bilden av att sitta på tåg och läsa Tolstoy. Jag kollar alltid vad andra läser när de sitter på stan, på tåg eller båt. Det är en väldigt intresseant sysselsättning och kanske det är därför som jag själv börjat fundera på vad jag läser in public (vilket i praktiken betyder att jag inte läser mina gamla Wahlströms när andra ser på). Den här hobbyn utövas bäst på tunnelbanan i London. Där har jag fått många bra boktips!

Sedan kan jag tillägga att jag, i motsats till resten av världen, inte tycker om att läsa deckare (förutom Sujata Massey då). Jag tycker att de oftast är lite tråkiga.

Övrig information:
Favoritserie: Mutts och Nemi
Favorittidning: Sonic
Favoritpoet: E.E. Cummings

That’s it.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home