Saturday, October 21, 2006

Nyhetshylla



Jag har en sk nyhetshylla dit jag brukar lägga nya böcker som jag köpt och ännu inte hunnit läsa. Fast just nu innehåller det egentligen inte så mycket nya böcker, mer än blandat sortiment av böcker halvolästa som därav på nåt sätt inte är värdiga en plats i bokhyllorna. Det började med att jag fick det där bokstöden som jag är himla förtjust i, men jag hade ingen bra plats att ställa dem så de fick bli på en byrå och för att nu få nån användning av dem så jag började lägga dit de nya böckerna som kom innanför dörren.

Just nu innehåller hyllan:

Bill Bryson: A Short History of Nearly Everything

Som ni ser har jag påbörjat den, men kom inte så långt. Gillade Bryson böcker Notes from a small island och Neither here nor there som är småroliga reseskildringar om Storbritannien och resor i Europa och på nåt sätt trodde jag den här skulle va lite i samma anda, men en resa genom vetenskapen, atomer och annat som ändå inte kan se är inte speciellt roligt i alla fall, vet inte varför trodde jag skulle gilla det här!

Anne Donovan: Buddhada

Inköpt på senaste Londonresan och läste bara baksidan i butiken. När jag tittade i boken så är allt skrivet i Glaswegian talspråk.. "Ma da's a nutter. Radio rental. He'd dae anythin for a laugh so he wid; went doon the shops wi a perra knickers on his heid, tellt the wifie next door we'd won the lottery and flitting tae Barbados, but that wis daft stuff compared tae whit he's went and done noo." En dag ska jag ta itu med den har jag nog tänkt....

Viktor Rydberg: Singoalla

En kollega hade bokutdelning. Den kom nu med mest med på skoj eftersom jag nu råkade känna nån med namnet.

John Steinbeck: Of Mice and Men

Tyckte om filmen så fick vid nåt tillfälle för mig att jag ville läsa boken. Det stannade vid tanken än så länge...

Martina Cole: The Take

Fick den i födelsedagspresent. Handlar om en gangsterfamilj i England.

Christoph Hein: Willenbrock

Försöker läsa lite tyska böcker för språkets skull, men lyckas alltid hitta konstiga saker... Av de flesta halvlästa böcker hemma är en skrämmande stor del tyska böcker, måste ha världens sämsta omdöme när det gäller att hitta bra böcker på tyska! Borde hålla mig till Petra Hammesfahr, hennes böcker har jag alltid gillat!

Jean-Phillipe Toussaint: TV

Köpt på rea. En konsthistoriker ska skriva en avhandling och slutar se på tv, men inspirationen vill inte infinna sig. Påbörjad, men tappade inspirationen mitt i...

Jan Kjerstad: Tecken till kärlek

Ännu en bok från min kollegas bokutdelning. En slags livshistoria. Har en liten förkärlek till livshistorier och familjekrönikoraktiga saker, så det är väl orsaken till att den fick komma med mig hem.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Oh my! Jag skulle inte kunna ha en sån hylla hemma, även om tanken är trevlig! Har över 100 olästa böcker. Tyvärr lyckas jag alltid läsa från den mest nyköpta ändan, så böckerna har en tendens att kännas mer och mer gamla och ointressanta... :(

1:21 PM  

Post a Comment

<< Home