Wednesday, November 01, 2006

Presentation of sorts

Ska väl försöka mig på en slags presentation jag också då. Jag är från det åländska fastlandet och studerat språk i Åbo och sen återvände jag till kobben för att jobba på en kundtjänst med främst tysk och engelskspråkiga kunder. Som alla andra här har jag varit och är en bokmal. Och jag tycker att böcker är alldeles förträffliga presenter och ser det som en av mina viktigaste uppgifter att bibringa lite goda böcker i mina gudbarns liv:)

Jag har inga egentliga minnen av nån speciell bok i min barndom. Jag slukade förstås gärna Wahlströms röda och gröna böcker från det goda 80-talet, främst då Kitty-böckerna. I tonåren var jag dessutom väldigt förtjust i Agatha Christie-deckare. Deckare och thrillers är såna där lättsamma böcker som det förstås blivit en del av, fast jag idag egentligen mest undviker dem, men ibland är de precis vad man behöver.

Min mammas ungdomsböcker från 40- och 50-talet var något som jag också gärna lästa i ungdomen, moraliskt uppbyggliga böcker om duktiga flickor:), en favorit var Susy-serien av Gretha Stevns. I min mammas barndomshem fanns det mycket böcker och de tyckte jag alltid var himla spännande, tex Nevil Shutes böcker som ofta har andra världskriget som bakgrund, vilket jag har haft en viss förkärlek till.

Idag läser jag nog lite allt möjligt, förutom kanske just fantasy och sci-fi. Man kan kanske säga att jag har en viss förkärlek till familjesagor, the great epic eller vad de nu brukar kunna kallas, tex Eugenides Middlesex älskade jag. Några författare jag annars gärna återkommer till är bla Maggie O'Farrell och Amy Tan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home