Thursday, February 15, 2007

Bokrea 2007

Bokrean har kommit och gått här i stan och jag tänkte nu presentera årets skörd, som onekligen blev ganska mager. Det blev bara tre böcker totalt sett, men en klar trend är att vi generellt har gått in för en allmänt bildande och förkovrande linje i år:

Philip Ball: Critical Mass - how one thing leads to another













James Surowiecki The wisdom of Crowds - Why the Many are Smarter than the Few














... och en gammal klassiker:
Richard Scarry: Allting runt omkring












N. är mestadels inriktad på human resource management och verkar ha förberett sig inför självstudier i hur man uppnår inner wisdom och tja, global dominans?, kanske.

Själv har jag inga sådana ambitioner utan satsar på att lära mig engelska ord. För det här är nu den nya reviderade utgåvan, av Allting runt omkring med både svenska och engelska ord. Nubbhammare är t.ex. tack hammer på engelska och Moluckakrabba (eh?!?) är Horeshoe crab. Det kan jag inte påstå att jag visste. Den har också jättefina teckningar på helt oansenliga grejer som typ blomkål (cauliflower, men det kunde jag redan). Det är ganska kul. Lite ledsamt är det dock att Misse och Dagge inte alls är med. Det trodde jag att de skulle vara. Men tydligen finns de inte i alla Scarry-böcker utan bara i vissa.

Bibliotek tycks ämnesklassa Scarry-böckerna som "förmänskligade djur". Hjälp, det måste vara en av mina favoritgenren! Jag som inte ens visste att det fanns en sådant ämnesord man kan söka på, men det känns både systematiskt och fint.

Labels: ,

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

jag kan inte ens svenska! Har nog aldrig hört moluckakrabba...

12:12 PM  
Blogger maria said...

Jag vet inte ens om det finns något sånt... åtminstone inte här. Av bilden ser den lite ut som en korsning mellan en räka och en bläckfisk ungefär? Inga ögon vad jag såg.

1:09 PM  

Post a Comment

<< Home