Monday, January 15, 2007

Böcker som stimulerar aptiten

Alla minns väl Fem-böckerna där dom åt hela tiden. Hela tiden. Smörgåsar och varm choklad och bullar och soppa och vad allt dom nu satte i sig.

Håller på med Francis Mayes "Bella Tuscany" , en fortsättning på "Under the Tuscan sun". Har inte läst den första boken men har sett filmen. Märker dock att filmen är rätt annorlunda än boken den baserar sig på efter vad som berättas i denna bok.
I vilket fall som helst, så äter dom massor i den bär boken. Hela tiden. Smörslungade sparrisknippen med örtinbakade lamm i rosmarinkryddad sås med dillpotatis. Och så vidare. Min mage började nästan kurra igår kväll när jag låg och läste alla smarriga recept. Tortyr ibland, men samtidigt inspirerande. Häromdagen svarvade jag ihop någonslags rosépepparsparris med rivna morötter i soltorkadtomatsås. Finns väl inget ord som soltorkadtomatsås men jag skriver det i alla fall. Ni fattar väl.

5 Comments:

Blogger maria said...

Jag gillar sådana böcker. I dedär Sujata Masseyböckerna som jag brukar tjata om så håller huvudpersonen alltid på och äter en massa konstigheter och jag älskar det. Extra roligt att det alltid är någon udda konstig japansk mat som jag knappast ens skulle gilla, typ olika former av torkad fisk och skumma plommoninläggningar, som förstås alltid beskrivs som jättesmaskig och man undrar alltid oh, really? Hur fascinerande som helst.

1:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ja typ marinerade bläckfiskben i fänkålssås...

11:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag minns att jag lästen en Helen Tursten-bok en gång när jag fastade. Alla människor äter ju dagligen, men i en deckare behöver väl inte varje lunch beskrivas i detalj? Det var ren plåga!

7:51 PM  
Blogger maria said...

Nej, jag vill veta! Har i övrigt tröttnat på deckare så för att jag alls ska orka läsa dem krävs det absolut att jag får veta vad de äter och har på sig...

6:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jo, man vill ju veta. Men där var det verkligen ALLA måltider som bokfördes... Medan jag satt och sörplade rödbetssaft och gräste. Bläh!

12:08 AM  

Post a Comment

<< Home