Monday, November 27, 2006

Out



I serien japansk thriller: Out av Natsuo Kirino. Handlar om en grupp nattarbetande och underbetalda desilllusionerade kvinnor på en fabrik för "boxed lunches" och hur komplicerat livet plötligt kan bli när man i ren frutration stryper sin ständigt otrogne man som dessutom gamblat bort alla sparpengarna och kompisarna sedan träder in för att hjälpa en att röja undan kroppen. Desto mera bisarrt blir det när allehanda loan sharks, skumma individer och rena psykopater sedan får en nys om verksamheten och alla vill vara med. En del blood & gore, men thrillermomentet är mestadels psykologiskt. Lysande beskrivning av hur det japanska yrekslivet kan te sig för medelålders kvinnor (en liten hint: inte så lysande).

Jag blev så pass påverkad att jag sedan drömde om att jag och N. hade hittat en död man i soprummet och av någon slags moralisk omsorg om och respekt för de döda burit upp honom och lagt honom i bastun, för soprummet kändes så ovärdigt. Först därefter slog vi av insikten om att detta kanske inte är en så hållbar lösning i det långa loppet och att nu kommer alla att tro att det är vi som haft ihjäl honom. (N.s kommentar när jag berättade detta: "Vi är inte så smarta vi, tydligen!"). Nåja, jag kan ju avslöja att få insikter är så befriande som att vakna upp och inse att man trots allt inte har någon okänd döing i bastun! Så mitt råd är läs gärna boken men undvik att släpa hemma ev. döda människor nu snubblar över, it might seem like a good idea at the moment; men nej, ring polisen istället.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home