Thursday, November 30, 2006

hastig undran?

Var på akademen igår och funderade lite på julklappar och lade märke till att de flesta böcker jag tog i, särskilt på engelska sidan, plötsligt var liksom Harlequinböcker in disguise. Det gick nästan inte att lyfta en bok där inte handlingen skulle ha varit förlagd till någon gången historisk epok och huvudpersonen skulle ha beskrivits som "a proud and headstrong woman". Varför? Är det julen som har skapat en så stor efterfrågan på just denna typ av litteratur.

Rysningar! Jag skulle bli galen om jag var författare och suttit i månader och knåpat på min bok och sedan går någon som skriver baksidespärmen och försöker mångla ut den som en "headstrong woman-bok". Jag vet inte riktigt vad det ens innebär, men jag föreställer mig någon som visserligen stampar trotsigt med foten men mest för syns skull- en slags mix av Scarlett O'Hara, Kulla Gulla och Doktor Quinn?

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

har dom int alltid haft den där spooky "romance-hyllan" på akademen??

4:48 PM  
Blogger maria said...

jo, men det här var inte romance-hyllan eller romance-böckerna, detta var "vanlig" fiction med helt vanliga, seriösa pärmar...

4:59 PM  
Blogger Fairy G said...

Usch då, dom infiltrerar sig överallt!

7:17 PM  

Post a Comment

<< Home