Wednesday, November 29, 2006

Ajvide

Marias och Nickes hantering av den döda fick mig att tänka på två böcker av Johan Ajvide Lindqvist. Låt den rätta komma in och Hanteringen av odöda. Båda var stora läsupplevelser även om det var ett tag sen jag läste dem. Dessutom i en genre som jag annars aldrig läser. Nån slags skräckroman. Hanteringen... handlar om nåt så udda som att en hel del döda människor vaknar upp "sådär halvt" efter ett våldsamt åskväder. Och rör sig på Stockholms gator. Och hur åtgärdar man det? Inte så enkelt. Och vem söker de upp... Inte så att jag satt och bet på naglarna av skräck, men fascinerande var det. Den första boken handlar om en liten vampyrflicka som dessvärre måste döda för att leva...
Efter dessa har det kommit ännu en bok, Pappersväggar, som jag varken har eller har läst.

1 Comments:

Blogger maria said...

Jo, den gillade jag också, jag måste låna den där vampyrboken också någon gång. Har försökt kika efter den i bokhandeln men inte sett den...

7:25 PM  

Post a Comment

<< Home