Thursday, November 30, 2006

Första världskriget x 3

Nu har jag läst klart Ben Eltons First Casualty, som jag skrev om i mitt föregående inlägg. I korthet handlar den om följande: den vapenvägrande polisen Douglas Kingsley får i uppdrag att lösa ett mystiskt mord som begåtts bara några kilometer från fronten i Belgien. Den mördade var en framstående officerare och hela historien ska helst sopas under mattan. En mordutredning mitt under pågående krig är inte det lättaste, vittnen och bevis har en tendens att bokstavligen försvinna ner i den belgiska leran.

First Casualty var precis lika lättläst och "bladvändande" (hur översätter man "page-turning"?) som alla andra Elton-böcker jag läst, trots det grymma ämnet. Själva storyn var kanske lite tunnare än vanligt, men personskildringen var å andra sidan bättre än den ibland brukar vara. Första världskrigets vansinne beskrivs nästan lite för bra... Hur det är med den historiska korrektheten vet jag inte, men jag hoppas att Elton inte avvikit för mycket från sanningen - det skulle vara lite för ironiskt med tanken på bokens titel som anspelar på uttrycket "the first casualty of war is truth".

Jag blev så pass första världskrigs-fascinerad att jag suttit och bläddrat i min stora World War I in Pictures (jo, jag äger sådana böcker, jag brukar också titta på alla sorts krigsdokumentärer från Discovery) och dessutom sett på tre avsnitt av Blackadder Goes Forth. Blackadder är för övrigt skriven av samme Ben Elton...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home