Friday, April 13, 2007

Arlandabok

Det finns afrikansak samhällen som delar in människor i tre kategorier; levande, levande-döda (sasha) och döda (zamani). De levande-döda är människor som ännu lever i minnen hos de levande. När de till sist inte finns nån som kan minnas dem övergår de till zamani.

The brief history of the dead av Kevin Brockmeier är en bok om människor i en stad, som är som vilken modern stad som helst, dit de hamnar efter de dött och där de lever så länge de finns i minnet på människorna på jorden. Det är också en berättelse om Laura som är fast på Antarktis och som kämpar för sin överlevnad. Under bokens gång får vi fler och fler bitar till pusslet hur de två berättelserna hör ihop. Det utspelar sig i en nära framtid kan man säga, man känner igen terrorhot, miljöförstöringen och människor dör av tillverkade virus, det är bara mera extremt.
Jag var helt fascinerad, egentligen hittar jag inte riktigt de rätta adjektiven att beskriva den, idén känns otroligt spännande för mig och boken mycket sympatisk. Gillade man Tidsresenärens hustru av Audrey Niffegger så tror jag att man kommer och gilla den här också.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hemma igen? Redan? Verkar som en bra bok; den där vill jag också läsa! Den förra boken du bloggade om så har jag förresten ett ex av inslaget i julpapper här hemma som det var tänkt att du sku få, den "väntar" ännu på det där som jag sku pyssla och sätta med i paketet. Hum, hum... Nästa jul, kanske? ;-)

6:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

yes, hemma igen. Du kanske hinner få pysselsaken färdig till nästa jul, praktiskt med julklappar färdiga innan sommaren!:)

6:37 PM  

Post a Comment

<< Home