Wednesday, February 21, 2007

nostalgitripp

Ibland är internet bara helt fantastiskt. I lördags försökte jag (fråga inte varför?, för det minns jag inte...) förklara och med yviga gester illustrera hur "de alla liksom steg upp ur en kappsäck och flickan med slickepinnen satte sig längst fram på mattan och draken tyngde sig ner bakom henne för att kunna slicka på godiset över axeln på henne och puffade liksom i misstag av den lilla lila, mullvadsaktiga mormodern så att hon hamnade att resa efter i själva kappsäcken."

N. gav mig den där vanliga tvivlande whatareyoutalkingaboutyoucrazywoman-blicken och låtsades inte alls minnas något. Men se här. Precis så var det ju! Denna skojiga lilla vinjett inledde högläsningsprogrammet Sagostunden och åtföljdes sedan av valfri otäck saga som skrämdes, typ Mio min Mio eller något annat lika hemskt. Fast oftast var det Mio min Mio, jag förstår inte hur många gånger den överhuvudtaget kan ha sänts i tv under min barndom, men så här i efterskott känns det som om lösryckta kapitel kom i snitt varannan vecka. Övriga dagar skrämdes bl.a Vilse i pannkakan, clownen/mimaren som en kompis än idag känner panik inför och som jag mest aldrig förstod om han var avsedd att vara rolig eller något annat, för hela programmet gick mest ut på att han stod på respektive föll ner från en pall samt gubben som med entonig och släpig röst berättade osammanhängande och meningslösa historier om när han var barn samtidigt som man fick se erbarmerligt fula teckningar. Och jämfört med dessa ångestskapande gubbar som betedde sig tillgjort och irrationellt och skrämmande så framstod onda riddare och diktatorer som hemskheter att föredra.

Som ni kanske kan gissa så tyckte jag som barn i allmänhet bättre om inledningsfilmen än om själva sagan. Jag har alltid varit lite svag för drakar och lättrallade melodier. Fast en sak som i alla dessa år bekymrat mig lite: den där stora människan av svårdefinierat kön... klär inte han eller hon på sig tröjan liksom upp och ner?

Labels: , ,

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

jamen visst, visste med en gång vad du menade med din inledning! Tyckte också den var himla kul, själva sagorna minns man just inte så mycket av. Vill minnas att de hade ett programm om han där sagogubben Stefan (som visst va bibliotekarie) i svt och vart soffan hamnat sen eller nåt, fast jag minns inte riktigt så kanske jag drömt det bara?!
Och vilse i pannkakan måste jag ha missat, har inget som helst minne av den eller så skrämde den inte mig särdeles...

12:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jo, Sagostundens vinjett är nog etsad i mitt minne. Och sagogubben Stefan heter Mählqvist i efternamn och hans program hette "Dagens boktips". Den vinjetten är lika klassisk. Hittar inte någon YouTube video av det riktiga programmet, men ett förlag tycks ha gjort en ny video med Stefan som berättar om en bok av Derrida: http://www.youtube.com/watch?v=C8wa9udHKm0

Soffan har bytts ut mot en regnbågsfärgad stol och Stefan har blivit äldre, men annars så är det exakt som gamla "Dagens boktips".

Staffan Westerbergs program framkallade alltid "Oh nej, suck, inte Staffan Westerberg!!" då man var barn och satte sig framför tv:n för att se barnprogram.

Jocki

12:41 PM  
Blogger maria said...

Men det konstigaste av allt är att man alltid såg slaviskt på alla program - även de man inte tyckte om eller var rädd för... Det förstår jag inte riktigt nu i efterhand, det var som om jag trodde att det var obligatoriskt på något sätt, typ "jag är ett barn, det här är barnprogram = måste titta"

1:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

"samt gubben som med entonig och släpig röst berättade osammanhängande och meningslösa historier om när han var barn samtidigt som man fick se erbarmerligt fula teckningar."

Noterade inte först att du skrivt om Slas program också. De var också tråkiga. Men som du sa, man såg på allt ändå.

Slas finns inte heller på YouTube, men däremot finns det mängder av sketcher från Varan-TV. De gjorde en serie med Slas-parodier som alla finns samlade här:

http://www.youtube.com/watch?v=lA5E2pPC74Y

2:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Maria: det där med att man "måste titta"- var det inte för att det helt enkelt kom så få barnprogram så man skulle se eller vara utan liksom?

3:40 AM  
Blogger maria said...

Åsa: Ja, jag antar att det var just det, men ändå känns det lite konstigt...

10:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Åh, underbart, den här hade jag inte sett på länge. Fast den bok jag förknippar den med är Mary Nortons Lånarna. Inga Gill läste den, och jag tyckte att den var så himla bra att jag gick till bibban och lånade fortsättningarna. *nostalgisk*
Här finns för övrigt den mählqvistska regnbågen: http://www.youtube.com/watch?v=37nK8oBk5l4&mode=related&search=

12:09 AM  

Post a Comment

<< Home