Sunday, February 18, 2007

Känner ni Burre-Busse?

Burre-Busses resa till Nordpolen av Cyrus Granér och Louis Moe fick min mamma som present på födelsedagen 1946 av sin gudmor.

Jag tror inte Burre-Busse (man kan ju annat än bli förtjust med ett sånt namn!) överlevde till 50-talet, eller i såna fall kanske under ett annat namn?

Burre-Busse är ett lillpojke i trollskogen som i den här berättelsen åker på en äventyrlig resa med sin gu'far övertomtegubben till nordpolen för att bland annat besöka Snötrollkungen i hans Snöslott.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nej,honom känner jag inte till, men stilen påminner om en bok som min mamma eller morbror(?) hade som handlade om en igelkottsaktig gubbe som reste till ett godisland Minns dock inte storyn och om det fanns ett moraliskt budskap...

11:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

Eller var det verkligen en igelkott? Jag minns inte,men det känns lite osannolikt, kanske det bara var något slags brunt troll det också...

3:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Fick just idag frågan om Burre Busse på resa i Nordpolen, och jag hade inte hört talas om denna bok tidigare. Jag jobbar på bibliotek och kunde i alla fall plocka fram vad författaren hette. Men tyvärr, ingen bok.
/Bokmalen

7:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag blev oerhört imponerad av illustrationerna. Jag är född 1944 och läste förmodligen boken 1949-50.
Har aldrig sett boken sen dess.
Det vore kul med en återblick.

10:19 PM  

Post a Comment

<< Home