Saturday, March 31, 2007

Lässoffa


Häromkvällen påbörjade jag och avslutade jag en bok; Joshilyn Jacksons Visst finns det gudar i Alabama. Det är min favorittid att läsa; kvällar i soffan liggandes (jag vet inte varför jag alltid tror jag vill ha en jättemysig fåtölj för att läsa i, det är ju en soffa jag ska ha!). det kändes rätt dekadent på nåt vis, länge sen jag bara läste en hel kväll förutom lite turer till köket efter nåt att äta (mat hör liksom alltid lite till...). Boken var sådär lagom lättläst, underhållande och hemligheter som gör att man måste återvända till sin backtown i Alabama efter x antal år är tillräckligt spännande för få mig att fortsätta läsa.
Nackdelen med att spendera en hel kväll med näsan i en bok är ju att du får inte speciellt mycket annat gjort. Jag läser tex mer eller mindre aldrig i sängen, tycker det är mest obekvämt och det blir alldeles för varmt.
När jag skulle få glasögon i 13-års ålders frågade ögonläkaren om jag läste i sängen (då skulle jag inte behöva ha dem på) så förundras jag än idag varför jag svarade ja. Läste varken då eller nu som sagt. Jag antar det gick på ren automatik, det liksom hör till att som läsande tonåring läsa i sängen och överallt ser man i filmer och serier hur de läser i sängen och alla dess bokhögar som folk ska ha på sina nattduksbord! Och nej, jag har inga böcker på nattduksbordet, nuförtiden ligger de flesta på köksbänken; morgonfrukost på en lördag och söndag, inte bråttom nånstans och en bra bok är nämligen inte så illa det heller.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home