Friday, February 23, 2007

Notes on a scandal

Filmen Notes on a scandal har premiär här ikväll och jag skulle gärna gå och se den eftersom jag gillade boken med samma namn skriven av Zoë Heller. Jag läste den för några år sedan, men har den inte själv och tänkte köpa den nu när jag var i Hesa senast. Problemet är bara att jag ville att den skulle se ut som det ex. jag läste, dvs. så här:



Men på akademiska hade de bara en nyutgåva med omslag från filmen, som såg ut så här:


Så det gick ju inte. Om man bortser från att den är 80-talsful så är filmutgåvor är lite ångestskapande i största allmänhet, och i synnerhet om man inte har sett filmen i fråga ännu, den kan ju i värsta vara hur dålig som helst (nu tror jag ju inte det, men principen etc.)

Själva storyn är lite av en mix mellan Vladimir Nabokovs Lolita och Helen Cross My summer of love, en blandning av repressed love, ensamhet och allmän ångest och misär - trivsamt vemodigt och brutalt.

Även i dessa fall finns det en filmutgåvor, men de rekommenderas naturligtvis inte heller...

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

herreje, håller med. den där boken med filmversionen är inte riktigt appealing precis. jag undrar om jag skulle bli intresserad av den med det där omslaget, hmm (nu har jag visserligen bokversionen och mycket bra är boken också jag kan intyga). Egentligen är ju omslaget en otrolig viktig del. jag undrar íbland hur många bra böcker man kanske går förbi för att omslaget är hemskt/trist osv...?

6:55 PM  
Blogger maria said...

Många gissar jag, men jag är ibland löjligt picky tycker jag...

10:56 AM  

Post a Comment

<< Home