Thursday, October 11, 2007

Boklista

Jag har redan postat den här listan i min vanliga nätdagbok, men jag tyckte den passar bra här också, så håll till godo!

1. Vilka är de senaste tre böcker du läst ut?
Orson Scott Card: Heartfire
Guy Gavriel Kay: The Wandering Fire, The Darkest Road.

2. Vilken bok var den allra första du läste?
Minns inte. Då jag var i femårsåldern läste min mamma Nils Holgersson för mig, och är det den första stora litterära upplevelse jag kommer ihåg.

3. Har du en favoritbok som av någon anledning har betytt extra mycket för dig?
The Lord of the Rings. Utan dem hade jag inte varit den person jag är idag. Jag läste dem första gången då jag var 11 och har läst hela trilogin minst tio gånger. Jag tycker inte längre att det är världens bästa böcker, men de har som sagt var betytt mycket.

4. Vilken är din favoritgenre?
Speculative fiction, vilket kan betyda både fantasy och scifi.

5. När är din favoritlästid?
På tåget, på semesterresor vid poolen eller på stranden.

6. Har du någon favoritförfattare?
Guy Gavriel Kay, Neil Gaiman, Connie Willis, Ben Elton, Orson Scott Card, Margaret Atwood.

7. Vad läser du just nu?
Charmed Life av Diana Wynne Jones. Jag upptäckte att jag faktiskt inte läst hennes Chrestomanci-serie trots att jag läst många av hennes böcker.

8. Har du någon bok du längtar efter att läsa?

Kjell Westös Där vi en gång gått, jag har sparat den för nästa tågresa. Och The Graveyard Book, som Neil Gaiman skriver på just nu.

9. Varför läser du böcker?

Hur kan man låta bli att läsa böcker??

10. Kommande projekt:
Det skulle verkligen vara dags att läsa om alla Sandman.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är konstigt med Sagan om ringen och hur den delar folk: vissa älskar den och vissa fattar bara inte. Jag försökte också läsa den i ungefär samma ålder och tog mej igenom första delen och kanske 100 sidor i nästa. Sen dess har jag börjat säkert 4 gånger till, senast före första filmen skulle komma, men det går liksom inte....

3:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag gillade film 1 av sagan om ringen, men tror nog inte att jag ändå kommer nånsin att läsa boken. Har läst en Neil Gaiman bok, Neverwhere, och den gillade jag riktigt bra, kanske borde jag pröva nån till av honom. Har nog bara fått för mig att jag inte är nån fan av fantasyböcker.

7:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

Boklistor är roliga. Kan inte låta bli att sno ;)

11:52 AM  

Post a Comment

<< Home