Thursday, July 17, 2008

Start without end?

Jag börjar få fram mina böcker igen efter min flytt. Dock ska erkännas att det finnas en del kvar (ca 6 lådor)... Och när jag plockar upp böckerna i hyllan inser jag att det finns faktiskt en hel hög böcker som jag påbörjat men som har fått ett abrupt slut nånstans på vägen. Hur gick det här till? Jag har ju alltid läst ut mina inköpta böcker hur dåliga och långtråkiga de än varit! Men jag har tydligen levt i förnekelse:

I min sovrumshylla ligger nu tre tyska böcker, Christop Hein's "Willenbrock", Nicholas Shakespeare's "In dieser einen Nacht" (knappt påbörjad, ska göra ett nytt försök, vill ändå tro att jag skulle gilla den) och Stefanie Zweig's "Irgendwo in Deutschland "(som jag faktiskt började om med alldeles nyligen efter att råkat se filmen Ingenstans i Afrika som är första delen på Zweigs halvt självbiografiska berättelse om sin familjs tvungna utvandring från Hitler-Tyskland, deb här boken berättar om återkomsten till Tyskland efter kriget, men jag har tappat orken, det händer ju ingenting och de är så himla goody av sig!).

Så dök visst Joyce Carol Oates "Fallen" upp igen (blir trött bara jag tittar i den, för tung för mig helt enkelt) och se Salman Rushie's "Fury" fick se dagens ljus igen (kanske ska få en ny chans endera dan..).


Men det dök också upp böcker som jag läst, men kanske skulle kunna läsas igen. För det är nämligen nåt jag gör väldigt sällan; läser om böcker. Vet egentligen inte riktigt varför, bra böcker är ju helt klart värda att läsas om. Kanske är nåt med att det finns ju så mycket böcker out there som jag inte läst som också skulle vara värda att läsa? Men kanske ändå Tom Bradby's thriller "Shadow dancer" om Nordirland får en chans igen. Minns den inte riktigt, men har för mig att jag gillade den. Margaret Drabble's bok "The Gates of ivory" inköpt på Arlanda 1993, om ett försvinnande i Asien och sökandet efter honom är en rejäl lunta, men kanske ändå spännande nog att återupptas?!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home